SID MEIER'S CIVILIZATION: A NEW DAWN

Néha előfordul, hogy számítógépes játékból készítenek társasjátékot. Az élményeket megfelelően átültetni azonban nem egyszerű dolog, amit ez a játék is jól példáz. Sid Meier civilizációs játéksorozatának társasjátékosítására már volt próbálkozás, ami nálam igen hamar elvérzett.


Az elődben azonnal szemet szúrt, hogy a játékban megszokott hexagon mezőket négyzetekre cserélték, ami szerintem alapvető hiba volt. Aztán ehhez még sikerült kitalálni egy erőltetett harcrendszert is. Az igencsak hosszú játékidő és a rengeteg szabály szintén rányomta a bélyegét a játékra. Persze a vérgémereket és civfanokat ezek az indokok nem tántorították el. Én azonban nagyon megörültem az új, áramvonalasított, hexagonos, egyedi mechanizmusú verziónak.


Az új hajnal lényegében az úgynevezett fókuszkártyák különleges használati módjára épül. A fókuszsorunk 5 rekeszében ötféle kártya kerül, a Gazdaság, a Hadászat, az Ipar, a Kultúra és a Tudomány egy-egy vívmányával, melyeket a játék során egyre nagyobb tudású változatokra fejleszthetünk. A rekeszek sorszáma határozza meg az aktivált lap erősségét, majd a használat után az a lap visszakerül az első rekeszbe, a többi lap pedig feljebb csúszik. Ilyenformán taktikusan időzítve kell játékba hoznunk a kártyákat.


Természetesen egy civilizációs játék sem maradhat felépíthető világcsodák és városállamok nélkül, melyek további előnyökhöz juttatják a megalkotójukat. Általános nehezítő elemként barbár hordák is kószálnak a világtérképen, így ezek ellen vagy védekezni kényszerülünk, vagy megpróbálhatjuk harcban legyűrni őket. A harc ugyan nem állítom, hogy jobb lett, mint az elődben, de legalább egyszerűbb. Mind a támadó, mind a védekező félnek van egy meghatározott harcértéke, ami több tényezőből áll össze, majd mindketten dobnak egy dobókockával és a kapott értéket hozzáadják az aktuális harcértékükhöz. Az erősebb győz.


A játékban továbbá vannak technológiatárcsák, erőforrások, irányításjelölők, diplomáciakártyák és persze különböző népcsoportok és vezetőik, mind eltérő egyedi képességgel. A térkép moduláris, a játékvégi feltételek pedig véletlenszerűen kerülnek kiválasztásra. Nem meglepő módon ez a játék sem maradhatott nálam magyarítás nélkül, a szabályköny fordítását pedig a BGG-ről tölthetitek le.

Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Megjegyzések

Megjegyzés küldése