CSINÁLD MAGAD 50

A minap végeztem egy kis szortírozást a BGG gyűjteményemben. Ennek során kíváncsiságból különböző statisztikákra szűrtem a játékaimat. A szokványos kereséseken kívül (hány játékom van, hányat adtam már el, mikkel nem játszottam még, miket várok, stb.) összeszámoltattam, hogy az elmúl idestova 5 év alatt hány DIY játék született a kezeim alatt (nem számítva a Scythe-hoz készült rajongói kiegészítőket).

A szám engem is meglepett. Eddig (hozzávetőleg) 50 játékot (és kiegészítőt) készítettem el magamnak (és még egynéhányat megbízásból). Igaz, ezeknek a fele a fiók mélyén alszik örök téli álmot, soha nem kerül már asztalra, mert mint kiderült, nem is olyan jó játékok, mint azt annak idején feltételeztem. A legtöbb persze csak egy szimpla kártyapakli, de jónéhány nagydobozos, komplett játék is van köztük. Ez a szám nem tartalmazza azokat a magyarításokat, amiket a külföldi kiadású, boltban megvásárolt játékaimhoz készítettem, valamint a 3 eladott játékot sem (Dominant  Species, Tokaido, Codenames + Pictures), amit már kicsit megbántam, szentimentális okból.

Sokszor előfordul, hogy egy játékot más témával készítek el, mert az eredeti téma vagy a grafika nem tetszik, de maga a játékmenet igen. A házgyári megoldás másik fő oka a magyar verzió hiánya vagy a beszerzés nehézsége és a játék drágasága szokott lenni. Vannak, akik ezt a tevékenységet illegálisnak és/vagy morálisan kifogásolhatónak tartják, de én nem tartozom közéjük :) Szerintem nem ártok ezzel többet egy kiadónak sem, mint az, aki használtan eladja másnak a megunt játékát. Sőt lehet, hogy ezeket a játékokat másokkal megismertetve, ennek hatására fogják beszerezni a bolti verziót.

A kártyákhoz Xerox típusú (ez vált be) 300g-os, színes lézernyomtatóhoz való kartonpapírt használok. A nyomtatás fő problémája a kétoldalas lapok pontossága. Ezt a nyomtató beállításainál némileg lehet szabályozni, de sajnos a papír behúzása nem tizedmilliméter pontosságú. Fél milliméter elcsúszás a másik oldalon már 1 milliméter hibát okoz, amit már csak a vágással, vagy az okos szerkesztéssel lehet korrigálni. Ha lehet, úgy szerkesztem a hátlapot, hogy a lap szélénél sok üres terület maradjon, így a képes oldalról vágva, ott pontos elhelyezést kapunk, a hátoldalon pedig nem lesz feltűnő a csúszás. A lapok vágását karos kézi vágógéppel végzem, majd a sarkok kerekítését szintén kézi sarokkerekítővel csinálom. A nekem tetsző sarkok max. 3-4 milliméteres sugárral készülnek, de az ilyen méretű jó minőségű sarkazó olló beszerzése nem egyszerű.

A kartonlapocskák elkészítése már sokkal bonyolultabb ügy, igyekszem is elkerülni valahogy, ha lehet. A megoldás a vastag kartonlapra (szürkelemez) ragasztott öntapadós nyomat, amit aztán szikével és fémvonalzóval lehet feldarabolni, vagy kiütő lyukasztóval kivágni, bár ez utóbbinál a végtemék beleszorulhat a kivágószerszámba és csak nehezen vagy sérüléssel távolítható el. Inkább fakockákat vagy műanyag dekorkristályokat illetve zsetonokat használok jelölőknek. Na és persze a modern kor vívmányát a 3D nyomtatást se felejtsük ki a sorból.

A játéktáblákat kezdetben én magam ragasztottam összehajthatóra, akárcsak az eredeti táblák, de sajnos ez is eléggé macerás volt és az eredmény sem lett tökéletes. Aztán rátaláltam a pvc molinóra, amit Olaszországból lehet igen jó áron és minőségben online megrendelni. Olvastam róla, hogy néhányan nem szeretik, de nekem tökéletesen bevált, semmi problémám nem volt eddig velük. Karton postázóhengerben tárolom őket színével kifelé tekercselve, így az asztalra kiterítve nem kunkorodik fel és kiterítve pár perc alatt kisimul.

Ezen kívül rengeteg más alkatrész beszerzésére van lehetőség az internetről (társasjátékalkatrész-boltokból és kínából), mint pl. egyedi jelölők és figurák, dobókockák, dobópoharak, dobótálcák, talpak, érmevédők, kártyavédők, pénzérmék, zsetonok, rendeződobozok, zsákok, stb. A játék dobozának pedig mindig lehet találni valami erősebb kartondobozt, amire öntapadós fóliát nyomtatva szinte gyári érzetet kaphatunk.

És akkor végül álljon itt egy lista az 50 házilag készült játékról és kiegészítőről (vastaggal a dobozosak):

  1. 12 Days / 12 Days of Christmas (kártyapakli)
  2. All Queens Chess (2x6 bábu)
  3. Apotheca (kartontábla, kartonlapkák, kártyák, kockák)
  4. Azul (játékostáblák, műanyag lapkák)
  5. Beasty Bar (átrajzolt és átdolgozott játék: Élre vagy halva - kártyapakli)
  6. The Blue Lion (lapok)
  7. BraveRats (átrajzolt játék: Mézga család)
  8. Burgle Bros. (kártyák, figurák)
  9. Cartagena (kártyák, figurák)
  10. Cat Lady (kártyák, figurák)
  11. Century: Golem Edition (kártyák, kristályok)
  12. Colt Express (kártyák, figurák)
  13. Control (magyarul - kártyapakli)
  14. Crossing (átrajzolt játék: Gem-X - kártyák, kövek)
  15. Diamonsters (átrajzolt játék: Ebcsont - kártyák)
  16. Dice Town (magyarul - kártyák, tábla, zsetonok, pókerkockák, dobópoharak)
  17. Dizzle (laminált táblák, táblafilcek, törlőszivacsok)
  18. Evolution: The Beginning (átrajzolt és átdolgozott játék magyarul - kártyák, jelölők, zsákok)
  19. Fluttering Souls (átrajzolt játék: Hounds - kártyák)
  20. Friday (magyarul - kártyák, jelölők)
  21. Fury of Dracula (3. kiadás magyarul - molinó, kártyák, jelölők)
  22. Game of Thrones: Westeros Intrigue (átrajzolt játék: Ad Astra - kártyák)
  23. Istanbul: Kebab Shop Mini Expansion (öntapadós nyomat)
  24. Istanbul: Pegasus Depot Mini Expansion (öntapadós nyomat)
  25. King's Gold (átdolgozott játék - Bang! kockajáték tartozékaival, aranypénzek)
  26. Kobayakawa (kártyapakli, jelölők)
  27. 7 Wonders Duel: Leaders (kártyapakli)
  28. Linko! (kártyapakli)
  29. Love Letter (átrajzolt és átdolgozott játék magyarul: Princesses Enchanted - kártyapakli)
  30. Majesty: For the Realm (kártyapakli, jelölők, pénzzsetonok)
  31. Mia (2 dobókocka)
  32. Neutron (2x5+1 bábu)
  33. Onitama (2x(4+1) bábu, kártyapakli)
  34. Paco Ŝako (fakorongokra ragasztott öntapadós cimkék)
  35. Pandemic: Reign of Cthulhu (magyarul - molinó, kártyapaklik, jelölők)
  36. Perudo (dobókockák, dobópoharak)
  37. Piepmatz (kártyapakli)
  38. Raiders of the North Sea: Solo Variant (kártyapakli)
  39. Rise of Augustus (kártyapakli, jelölők)
  40. Roll Player (magyarul - kártyapakli, dobókockák, játékostáblák)
  41. Samurai Sword (magyarul - kártyapakli, jelölők)
  42. Six Making (műanyag zsetonok)
  43. Sprawlopolis (kártyapakli)
  44. Tak (tábla, figurák)
  45. Tales & Games: The Hare & the Tortoise (átrajzolt játék: Musketeers - tábla, kártyák, bábuk)
  46. Targi (átrajzolt és átdolgozott játék magyarul: Target - kártyák, kövek, jelölők)
  47. Tic Tac Chec (sakkfigurák)
  48. Time Barons (magyarul - kártyapakli, jelölők)
  49. Welcome to the Dungeon (kártyák, lapkák)
  50. Würfel Bingo (játékoslapok, dobókockák)

 

Megjegyzések

  1. Gratulálok!
    Teljes mértékben egyet értek veled. Nem károsítasz meg senkit és IGEN én is vásároltam játékot azok után ,hogy nyomtatott verzióval kipróbáltam és annyira megtetszett, hogy meg kellett vennem (azul). Győri Zoltánék nevetséges videót készítettek a témában,persze egy PnP verzióra teljesen alkalmatlan játékkal (Homályrév) Ők könnyen itélik el az ilyen tevékenységet mert ők a kiadótól kapják a játékokat kipróbálásra és gondolom nem is kell túl sokat fizetniük érte ha megtetszik nekik.Mint már egyszer írtam nagyra értékelem a munkásságodat és csak így tovább. Még annyi hogy életemben elöször egy kézzel másolt társassal játszottam (azt hiszem kapitali) aminek az értéke szerintem felbecsülhetetlen volt.
    Ui.: Győriéket amúgy kedvelem de az ezzel kapcsolatos hozzáállásuk nem tetszik.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én nem láttam az említett videót, mert már leiratkoztam a csatornájukról, de lehet, hogy rápillantok majd :)

      Törlés
    2. Megnéztem. Hát gratulálok hozzá hatalmas nagy szeretettel. Ez már a legalja.

      Törlés
  2. Csak egy idevágó példa amire ma leltem rá.A Worldwide tennis társasjáték 2021 januárában fog megjelenni de a tervező közzétette a teljes PnP verziót a BGG-n. Persze nem a teljes grafikával de az összes összetevővel letölthető és játszható.Gondolom egy ilyen kaliberü embernek mint te vagy nem sokból tart feltórbózni a grafikát.És teljesen legális.Senki nem károsít meg senkit. Inkább ez reklám.

    VálaszTörlés
  3. Gratulálok!
    Én is készítettem jó pár játékhoz teljes magyarítást, amik közzül azóta több is megjelent már magyarul. Közel négy év alatt 250 társast készítettem el magamnak.
    Győri Zoltán videót én is szoktam nézni, de a szóban forgó Homálirév videó nálam is kiütötte a biztosítékot. Játszani bármivel lehet. Mindenki azzal és úgy játszik, ahogy adott közegnek megfelel. Én személy szerint az a fajta vagyok, akinek a külső nem sokat számít. Nálam a játékmehanika a fő szempont. Az, hogy minikkel, vagy babszemekkel vívom a csatát, teljesen mindegy.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm. Én is ismerem a munkásságodat a canadahun-ról is és a blogodat is látogatom, úgyhogy a gratuláció visszafelé is érvényes :)

      Törlés

Megjegyzés küldése