FORT / ERŐD

Az Erőd egy gyerekes játék. Úgy értem, gyerekek vannak benne, illetve a felnőtt játékosok élhetik bele magukat ismét a gyerekszerepekbe.

A játék a pakliépítő mechanizmus egy érdekes variációját használja. A körünkben fel nem használt lapjaink szabad prédává válnak a többi játékos számára, így könnyen elveszíthetünk fontos és értékes lapokat, habár ugyanígy nekünk is lesz lehetőségünk újakat szerezni. Az aktív játékos (vezető) egyik (publikus) akcióját a többi játékos is leutánozhatja, igaz, csak alap erősséggel, így mindenki körében a többieknek is jut(hat) valami.

A körünk kezdetén a még előttünk maradt lapokat a dobópaklinkra helyezzük, majd kijátszunk egy lapot. Ennek hatását esetenként újabb (azonos színű) lapok kijátszásával megtöbbszörözhetjük, illetve az őrhelyünkre helyezett lapokkal segíthetjük. Minden kártyán (legtöbbször) két akciót találunk, melyeket tetszőleges sorrendben hajthatunk végre, és amiből az egyik publikus. Ezt a többi játékos lemásolhatja (ha akarja vagy tudja). Ezután új lapot szerezhetünk (toborozhatunk) a parkból vagy más játékosok udvaráról. Ezután a felhasznált (és a legjobb barátaink) lapjainkat a dobópaklira tesszük, a kezünkben maradt fel nem használtak pedig a mi udvarunkba kerülnek. A körünk végén újabb 5 lapot húzunk.

A játék során pizzát és játékokat használunk erőforrásként, ezekkel kell fizetni például az erődünk szintjének növeléséért. Minél erősebb az erődünk, annál több dolgot tudunk tárolni a hátizsákunkban és az őrhelyünkön, és annál több pontot kapunk a játék végén. Az első két szintnöveléskor jutalomlapokat is kapunk, melyek játékvégi bónuszpontokat és játék közbeni előnyöket biztosítanak majd számunkra. A játék azzal a fordulóval ér véget, amelyikben egy játékos eléri az 5. erődszintjét, vagy 25 pontot, vagy kifogy a parkpakli. A forduló végén megkapjuk az esetleges bónuszpontjainkat és a legtöbb pontot elérő játékos győz.

 
 
Az Erőd egy érdekes és friss variációja ennek a mechanizmusnak. A grafika stílusa ismerős lehet a Root c. játékból, nem véletlenül. Ezt is elkészítettem magamnak magyarul némi dizájnmódosítással, mert nem bírtam kivárni a magyar megjelenést (már ha lesz ilyen egyátalán).

Fort


Megjegyzések

  1. Egy kis szabálymagyarázatra lenne szüksékem. Ha egy adott színü kártyát megtámogatok egy érme ikonu kártyával és a kártya egyéni akciója más színt kér akkor az egyéni akció végrehajtható az érme miatt? Pl.: Kukta megtámogatva Zsigával. Kukta könyv és minden könyvért ad egy pizzát a nyilvános akcióval.Tehát kapok 2 pizzát. Egyéni akciója gördeszkánként ad egy pizzát. Ilyenkor megkapom a harmadik pizzát? A szabály csak annyit ír az érméről hogy "Bármilyen színként kezelhető.". Ha egyszer megnevezem az érme helyettesítő szinét akkor az úgy marad vagy továbra is bámiként kezelhető? Köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem igen, de vannak ettől cifrább problémák is ebben a játékban. Például D-Zseni megtámogatva 2 könyv lappal úgy, hogy az őrhelyeden van 3 könyv lap. Na akkor az hány pont? 6x3? Kicsit durva, nem?

      Törlés
  2. Ez nem így van.D-Zseni akciója ,hogy rakj egy kártyát az őrhelyedre és egy cuccot a hátizsákodba. Az egyéni pedig annyi pont ahány kártya van az őrhelyeden. Nem támogatható kártya.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A probléma az, hogy a szabály első olvasata szerint ahol X van ott számít az őrhely is. Aztán jobban megnéztem, és azt mondja, hogy ahol X és szín van, ott számít az őrhely. Namost ez egy olyan infó, amit legalábbis vastagon kéne szedni, illetve ahol nem szín követi az X-et, ott én nem X-et használnék. Ugyanaz a jel ne legyen már kétféle funkcióval. Ezért nem értettük a dolgot.

      Törlés
    2. Is is. Az ikonográfia szerint másképp nem lehet kifejezni az "annyi ahány" utasítást. A furfang ott van hogy van olyan kártya aminél a nyilvános akció nem míg az egyéni támogatható Pl.:Öcsi.

      Törlés
  3. Amúgy szerintem jó a játékszabály csak az érme zavart meg egy kicsit. Az a feltétel hogy az egyik akciót teljesen végre kell hajtani nagyban befolyásolja a kijátszható kártyákat. Tetszik hogy nem lehet korlátlanul pakolni a hátizsákot és az örhelyet és az erődszint emelés is csak fokozatosan történhet mert nem támogathatók azok a kártyák. És a pakliépítés új mechanizmusa az ami nagyon tetszik. Ha nem használod fel ki kell raknod (ahelyett hogy a dobó paklidba kerülne)így szabad préda lesz a többiek számára.

    VálaszTörlés
  4. Kipróbálva kétszemélyel élesben.Hát. Sok á-val. Az első csalódás hogy akár honnan nézem legjobb esetben is csak két lapot tudok kijátszani a kezemből egyszerre. A többi megy az udvarra. Valószínüleg a két személyes miatt a pakliból volt olyan akcióju lap amivel nem is találkoztunk (rakj a hátizsákodba). A kötelező toborzás miatt mindem második harmadik akció a lap kidobás volt. VP-k alig szerezhetők közben (valahogy olyan lapok sem jöttek) így leginkább az döntött ki éri el a max erőd szintet. Ami viszont pozitív a kitalált szabály és az előny.Ezek egész feldobták a játékot. Több játékossal, sok kártyás draft-tal (16 lap egyet választ egyet dob maradék tovább ad) valószínüleg izgalmasabb.De azt majd legközelebb.

    VálaszTörlés
  5. Kipróbáltam néhány háziszabályt egyenlőre két személyel kicsit jobb lett a játék.Draft a te álltalad javasolt season szerint.8 lap kiosztva 1 húzva, 1 kiválaszt 1-et dob,majd tovább ad. A dobott lapokkal összekeverjük a park paklit és játékosszámtól függően feltöltjük a parkot, játékos szám plusz 1 lappal. A kezdőjátékos kap egy plusz jelölőt nevezzük osztó jelölönek.A park nem töltődik fel miután valaki onnan toborzott. Amikor a osztó játékosra kerül a sor (kivéve a játék kezdetét) végrehajtja a körét majd miután toborzott a parkban maradt kártyákat eldobja és feltölti a parkot a pakliból.Ezután tovább adja az osztó jelölőt balra. A parkpakli elfogyása nem váltja ki a játék végét. Ha elfogy a pakli újra kell keverni az összes kidobott lapot és új paklit képezni belőle.Toborozni csak a parkból és a többi játékos udvaráról lehet. A játékosok a saját körük végén befizethetnek egy cuccot hogy ne keljen kirakni egy lapot az udvarukra. Ezt többször is megtehetik amíg ki tudják fizetni a költséget. A minimalizmus kártya kikerült a játékból. A játék végét a spagetti szobor és a 25 VP váltja ki de lehet a körszámot is korlátozni. 2 játékosnál 13 kör.3 -nál 9 és négynél 7. Így a követések száma 26,27,28 lesz. Ezt a vége opciót még nem próbáltam de matematikailag jónak tünik.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jól hangzik, majd mi is kipróbáljuk, köszi.

      Törlés
    2. Egy apró kiegészítés és pontosítás.Ha az a ritka helyzet adódik hogy nem tud toborozni a játékos mert nincs felfordított lap akkor a parkpakli felső lapját kell elvennie. Ilyen helyzet Cuki akciója után alkulhat ki. Ezért ha Cukival valaki felveszi az összes elérhető lapot akkor nem követhető senki számára mert nem tudja végrehajtani az akciót (a követőkre és a Cukit kijátszó játékosra is vonatkozik a csak kirakott lap toborzása).

      Törlés

Megjegyzés küldése