5X5

És most énekeljük közösen az NSYNC slágerét elferdítve, hogy Bébi fájv báj fájv...


Készítettem magamnak 3D nyomtatással egy 5x5-ös játéktáblát, amin többféle kétfős absztrakt játékot lehet játszani, sőt használhatjuk 4x4-es táblaként is. Játékelemekként fa korongokat, nyolcszöghasábokat és bábukat használok. Az alábbiakban ismertetem azokat a játékokat, amelyek elnyerték a tetszésemet.

STAC

Töltsük fel a tábla 25 helyét semleges színű korongokkal. A játékosok bábuit helyezzük a két átellenes sarokba. Készítsük elő a játékososk 4-4 saját színű korongját.

A játékos a körében lép a bábujával egyenes vonalban bármely irányban tetszőleges távolságra. Nem léphet olyan korongra, amin az ellenfél áll. Átugorhatja az ellenfél bábuját, ha nem visz magával korongot.

Ha egy játékos egy korongon áll, azt elviheti magával és lerakhatja üres mezőre (a következő körében ezt a korongot már nem viheti magával), illetve egy olyan mezőre, amin egy vagy két másik korong van (ezek a korongok a továbbiakban már nem mozgathatók).

Amikor egy játékos a harmadik korongot rakja egymásra, akkor megszerzi azt a mezőt, rárakja az egyik saját korongját a három semleges korongra, a bábuja alá. Ezen a mezőn bárki megállhat ha nem visz magával korongot, illetve áthaladhat rajta akkor is, ha visz magával korongot.

Az a játkos nyer, aki először szerez meg négy, 3 korong magas kupacot. Ha olyan helyzet áll elő, hogy valaki nem tud szabályosan lépni, akkor az nyer, aki több kupacot birtokol.

NEUTRON

A játékosok korongjai a saját alapvonalukon sorakoznak fel. Középre egy semleges színű korongot rakunk, ez lesz a neutron. A játékos a körében először a neutront mozgatja (a kezdő játékos első körében ez a lépés kimarad), majd egy saját korongját. A mozgatás bármely irányba történhet, a korong egészen addig mozog egyenes vonalban amíg egy másik koronghoz vagy a tábla széléhez ér.

Az nyer, aki a neutront a saját alapvonalára tudja mozgatni, vagy úgy bekeríti, hogy az ellenfele nem tudja mozgatni.

PASSO

Hasonlóan a STAC-hoz, itt is fel kell tölteni a táblát 25 semleges koronggal. A játékosok a saját korongjaikat az alavonalukra helyezik el az ott levő semleges korongokra. A játékban mindig az a játékos alapvonala, ahol a leghátsó korongja áll. A cél az, hogy eljussunk az ellenfél alapvonalára és a következő lépésünkkel túljussunk azon (akkor is, ha ott nincs üres mező).

A játékosok felváltva lépnek. Bármelyik szabad koronggal egy mezőt lehet lépni bármelyik irányban. A lépésel egy már ott levő korongra vagy kupacra lehet lépni. Egy kupac tetején levő saját koronggal is lehet lépni. Ha a lépésünk kiindulási helyén csak egy semleges korong maradt, akkor azt a lépést követően eltávolítjuk a mezőről. Erre a mezőre már nem lehet lépni a játék folyamán, így csökken a játéktér. Egy korongkupac maximum 3 korongból állhat (nem számítva a semleges korongot).

Ha a játéktér egy mezője teljesen izolálódik a többitól, akkor azt el kell távolítani a játékból, függetlenül attól, hogy van-e rajta korong. Amennyiben egy játékos nem tud érvényeset lépni, akkor is veszített.

MIXTOUR

A játék célja, hogy egy olyan 5 korong magas kupacot hozzunk létre, aminek a felső korongja a sajátunk.

A játékosok felváltva vagy egy saját korongot helyeznek le egy üres mezőre, vagy lépnek egy koronggal vagy egy korongcsoporttal tetszőleges irányban. A csavar az, hogy minden lépéssel egy másik korongra vagy korongcsoportra kell lépni, és csak pontosan olyan távolságról lehet, amilyen magas a cél korongkupac.

A lépéskor egy meglévő korongcsoport egy részével is mozoghatunk. Bármelyik koronggal vagy kupaccal léphetunk, nem csak azzal ami a sajátunk vagy a sajátunk van a tetején.

Ha sikerül összerakni az 5 korong magasságú kupacot, akkor a nyertes játékos egy pontot szerez és az 5-ös kupacot levesszük a tábláról. A játék a többi kupaccal folytatódik 3 nyert játszmáig.

POGO

Ez a játék egy 3x3-as táblán játszható minijáték. A kezdő felállásban mindkét játékosnak három, 2 korong magas kupaca van az alapvonalán. A játék célja, hogy minden kupac tetején egy saját korongunk legyen.

A játékosok a körükben olyan kupaccal vagy annak egy részével léphetnek ortogonális (függőleges vagy vízszintes) irányban, amelyiknek a tetején a saját korongjuk van. A lépéshez maximum 3 korongot használhatnak fel a kupacból, és pontosan annyit kell velük lépni. Lépés közben irányt lehet váltani, de nem lehet visszalépni olyan mezőre amin áthaladtunk.

SIX MAKING

Erről már írtam korábban egy ismertetőt.

ALL QUEENS CHESS

Erről is írtam korábban.

TIC TAC CHEC

Erről is írtam már, de van egy pár új ötletem, ami miatt újra írok róla. A játék 4x4-es táblán játszódik (bár én kipróbálnám 5x5-ön is). Az nyer, aki először rakja egy sorba vagy átlóba a négy sakkfiguráját (gyalog, futó, huszár, bástya).

A játékosok felváltva helyezik fel a táblára a figuráikat, illetve a harmadik felhelyezett figurát követő körökben léphetnek is velük és természetesen le is üthetik az ellenfél figuráit. A egyetlen eltérés, hogy miután a gyaloggal elértük az ellenfél alapvonalát, onnantól hátrafelé lépked (ezt érdemes valahogy jelezni emlékeztetőnek). 

Ellenben nekem az az ötletem, hogy ha sikerül elérni a gyaloggal az ellenfél alapvonalát, akkor változzon vezérré, hasonlóan mint a sakkban. A vezért csak ilyen módon lehet játékba hozni. Továbbá az 5x5-ös verzióban én bevezetném a királyt is, ami a játékos alapvonalának középső mezőjén kezdene a játék elején. A király megvédése is a játékosok feladata lenne. A harmadik bábu felhelyezése után lehetne sakkot is adni, amit kötelező lenne kivédeni.

TAK

Egyrészt már írtam róla korábban, másrészt ennek a megvalósításához nem jók a korongok. Amiért mégis itt van, az az, hogy megpróbálok a játék alapjaira épülő, de a korongokal és hasábokkal is játszható variánst kitalálni. Stay tuned...

SANTORINI

Ez még elférne itt, de egyfelől már szintén írtam róla korábban, másfelől az alapjátékot nem tartom annyira jónak, hogy szívesen játszanám. Úgyhogy ennyi.

ONITAMA

Szintén korábban ismertetett játék és mivel kártyalapok is kellenek hozzá, nem teljesen illik ide.



Megjegyzések