FAIRY TILE

Ez a játék, aminek a címe a tündérmese kifejezés elferdített változata, első látásra felkeltette a figyelmemet. Egy egyszerű de ötletes mechanizmus, szemkápráztató kivitelben. Szeretem, amikor egy rút kiskacsa absztrakt játék csodálatos hattyúnak álcázza magát.


A dobozban egy pakli kártya, egy tucat három hexagonból álló terep "csempe", és három gyönyörű, színes(!) mini figura található. A 36 kártyalapon egy mese története bontakozik ki, melyben egy sárkány, egy hercegnő és egy lovag a főszereplők. Az előre sejthető, hogy a sárkánynak nem lesz boldog a heppiendje :)


A kártyákon levő kifejezéseket egy teljesen alap angol nyelvismerettel is könnyedén meg lehet érteni, de azért én lefordítottam mindet szórakozásból. Olyasmire kell gondolni, hogy ez vagy az, elmegy ide vagy oda, találkozik ezzel vagy azzal, látja ezt vagy azt, ésatöbbi. Nem kell megijedni, nem egy sékszpír darab.


A lapokat egyenlően osztjuk szét a játékosok között. A játékos a körében megpróbálja teljesíteni a felhúzott lapján szereplő feltételt. Ennek eléréséhez vagy lép az egyik figurával, vagy lerak egy tereplapkát a szabályok betartásával. Folyót tartalmazó lapkát csak folyó folytatásába rakhat (vagy új folyót kezd), folyót nem zárhat le, és minimum két élnek érintkeznie kell a lerakáskor. Harmadik eshetőségként "lapozhat" egyet, a kézben tartott lapját a paklija aljára helyezi és húz egy újabb lapot. Ekkor a varázs zsetonját átfordítja, jelezve, hogy a következő körében két akciót fog végrehajtani.


A figurák különböző szabályok szerint léphetnek. A sárkány egyenes vonalban repül a terep széléig. A lovag pontosan 2 távolságra mozog, tehát nem érkezhet a kiindulási helyével szomszédos mezőre, vagy arra, amelyikről elindult. A hercegnő pontosan egy mezőt lép de emellett (lépése előtt vagy után) át tud lépni egy kastélyból egy másikba. A figurák átléphetnek egymáson és meg is állhatnak ugyanazon a mezőn, valamint a láthatóságot sem akadályozzák.


Ha a lépésünk vagy a lapka lehelyezése után teljesül a lapunk feltétele, azt félrerakjuk, és akinek elsőként elfogy az összes lapja, az nyeri a játékot. Ugyan a játékszabály nem ír ilyet, de a vitákat elkerülendő "háziszabályként" bevezettük azt, hogy a soron következő játékos nem ismételheti meg fordítva az előző játékos lépését, tehát nem lehet csikicsukizni.


A játék elég gyorsan pörög, az ellenfél lépése során is adódhat olyan pillanat, hogy a saját lapunk feltétele teljesül, de ez csak a láthatóságra vonatkozhat. Sajnos előfordulhat olyan is, hogy olyan lapokat kapunk, amik végrehajtása túlságosan időigényes. Például ha egy nagy folyón kellene találkoznunk valakivel, és nincs még olyan hosszú szakasz, valamint a lerakható csempéken sincs éppen folyó. Így aztán a vártnál kicsit nagyobb a játék szerencsefaktora. Ezen némi háziszabályozással, az alább ismertetett szabályokkal lehet javítani. Szerencsére egy menet 10-15 percet vesz csak igénybe, úgyhogy könnyen bele lehet törődni egy rosszabb leosztásba.
 
 
Előkészületek:
 
- Játékosszám szerint az alábbi számú lapot és lapkát osztjuk ki:
  • 2 játékos: 12 kártya és 6 lapka
  • 3 játékos: 9 kártya és 4 lapka
  • 4 játékos: 6 kártya és 3 lapka
- A lapkákból oszlopot képezünk, mindenki a sajátját maga előtt tartja, abból a legfelsőnek a két oldalát bármikor megnézheti.
- A kiosztott kártyákat mindenki maga elé teszi képpel lefelé húzópakliként.
- A maradék 9-12 kártya lesz a közös cserepakli.
- A kezdőjátékos kap egy korongot.
- Minden játékos 2 lapot húz a saját húzópaklijából.
 
Játékmenet:
 
- A játékos a körében lép az egyik figurával, majd ha a kézben tartott lapjaiból valamelyiken (vagy mindkettőn) levő feltétel teljesül, a lapot (lapokat) eldobja a közös dobópaklira képpel felfelé, és annyi lapot húz a saját húzópaklijából, hogy ismét 2 lap legyen a kezében. Ezután a következő játékos következik.
- A játékos a körében lépés helyett lehelyezheti a legfelső lapkáját a térképre, majd az egyik lapját eldobva egy új lapot húzhat a cserepakliból.
- A soron következő játékos nem léphet vissza ugyanoda ugyanazzal a figurával, amivel az előző játékos lépett (nincs csiki-csuki).
- A sárkány leszállhat olyan lapkára ahol másik szereplő áll.
- A játékos lapjai csak egy figurával való lépés után teljesülhetnek.
- Ha valakinek minden lapja teljesült, akkor az az utolsó forduló, minden játékos azonos számú kört teljesít.
- Ha több játékosnak is sikerül minden lapját teljesítenie az utolsó fordulóban, a kevesebb lapkával rendelkező játékos nyer. Egyenlőség esetén mindegyikük nyer.


Fairy Tile

Megjegyzések