2018. január 11., csütörtök

AZUL

Amikor először láttam ezt a játékot, egyátalán nem fogott meg. Ránézésre nem keltette fel az érdeklődésemet. Aztán megismerve ismét kiderült, hogy egy remek mechanizmus sokkal fontosabb mint bármilyen kinézet.


Az ulban :) színes "csempéket" pakolunk a játéktáblánkra, és ezekkel szerzünk pontokat. A legtöbb pontot gyűjtő játékos nyer. A játékot 2-4 fő játszhatja és játékosszámtól függően különböző mennyiségű csoportlapkát rakunk fel az asztalra kör alakban. ezekre a fordulók elején egy zsákból 4-4 követ rakunk ki véletlenszerűen. Ezekből a csoportokból fognak a játékosok választani. A kör közepére kerül a kezdőjátékos jelző elem.


A játékosok körsorrendben választhatnak bármelyik csoportból egyféle követ. Ha ebből több is van, akkor mindet el kell venniük, majd a csoport maradék köveit be kell tolni középre. Ily módon az asztal közepe is egy új csoportot képez, amiből a továbbiakban ugyanúgy lehet követ választani. Aki innen először választ, az megkapja az kezdőjátékos jelölőt, amit büntetés sávjára helyez. A következő fordulóban ő fog kezdeni, de ezért majd az értékelés fázisban pontlevonást kap.


A megszerzett köveket a játékostábla bal oldalán gyűjtjük. Egy adott sorba csak egyféle kő rakható, és a már véglegesen megszerzett és kiértékelt kőfajtát sem gyűjthetjük ott újra. Ha több követ vettünk el mint amennyi az adott sorban elfér, akkor a maradék lehull a büntetés sávra, ahol ezáltal egyre több büntetőpontot kapunk. Ezért aztán ügyesen kell kiokoskodni, hogy mit és mikor szerzünk meg, mert előfordulhat, hogy a maradékot kapjuk, amit esetleg nem tudunk már szabályosan lehelyezni, és csak a büntetés lehetőség marad.


Amikor minden követ elhasználtunk, követ kezhet :) az értékelés. A teljesen feltöltött sorok jobb szélső kövét áthelyezzük a táblánk jobb oldalára a színének megfelelő helyre és ezért 1 pontot kapunk. A sor többi kövét a doboztetőbe dobjuk. Amennyiben van vele szomszédosan egy sorban és/vagy oszlopban már másik kő, azokért szintén 1 pontot kapunk, így például egy 3-3 kőből álló kereszt vagy L alakú elrendezés esetén a metszéspontba helyezett kővel 6 pont gyűjthető. Az értékelést felülről lefelé végezzük, majd a végén levonjuk az esetleges büntetőpontokat és ezeket a köveket is a doboztetőbe dobjuk. A fel nem töltött sorokban levő kövek a táblán maradnak, ezek pontot még nem érnek. Miután mindenki végzett a pontszámítással, a kezdőjátékos újabb kőcsoportokat rak ki a zsákból és új forduló kezdődik. Amennyiben a zsákból kifogynak a kövek, a dobozba dobáltakat visszarakjuk a zsákba és folytatódhat a húzás.


A játék azzal a fordulóval ér véget, amiben valaki teljesen feltölt egy sort a táblája jobb oldalán. Persze abban a fordulóban még más játékosok is megtehetik ezt akár több sorban is, de ezután már több forduló nem lesz. A forduló értékelése után játék végi bónuszpontok járnak a teljesen feltöltött oszlopokért (7), sorokért (2), és ha egy adott színből mind az öt követ sikerül megszerezni (10).


Azullal lazulhatunk, ha szeretjük az egyszerű szabályú, de kellő mélységet kínáló játékokat. Nagyon nem mindegy, hogy mikor, melyik színt honnan vesszük el és a többi játékos döntése is jelentősen befolyásolja a terveinket. A játékot házilag készítettem el magamnak, de a magyar megjelenés után bárki eredeti, teljes pompájában élvezheti majd, mivel a kövek csodaszépek és kiváló minőségűek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése