EVOLUTION: NEW WORLD

A nagy sikerű Evolúció játék őse jelent meg megújított formában. Jómagam KS támogatásból szereztem meg a játékot a Butterfly Effect kiegészítőjével és pár promó lappal egyetemben.

Az Új világban 6 korszakon (epok) át próbálunk meg olyan fajokat létrehozni, melyek képesek túlélni az élelemért folytatott harcokat. Természetesen ebben a játékban is megjelennek a ragadozók, melyek ellen sokféle tulajdonsággal tudunk védekezni. A lapoknak itt is több funkciójuk van. Képpel lefelé alkothatunk velük új állatokat, melyek elhelyezkedése a fejlődés fázis alatt szabadon módosítható (ellentétben a többi Evolúció játékkal). A lapokon levő tulajdonságok is kétfélék, az általános tulajdonságokból 6 féle van, speciális tulajdonságokból pedig töménytelen. Ez utóbbaik leírása szerepel a kártyákon. A tulajdonságokat az állatok lapja alácsúsztatva rendeljük hozzá a fajokhoz, de vannak közös tulajdonságok is, melyeket két szomszédos állatra kell raknunk. Ezek az állatok a későbbiekben már nem választhatók szét. Ha egy olyan állat hal ki, melyen közös tulajdonság van, akkor azt a lapot is el kell dobnunk. Tulajdonságlapot egyébként csak akkor dobhatunk el egy fajról, ha ezt egy másik tulajdonság hatása megengedi.

Minden korszakban (fordulóban) lesz egy olyan élőhely, amely csak a fejlődés fázis után kerül felfedésre, így nem tudhatjuk pontosan, hogy mennyi kaja és rejtekhely áll majd rendelkezésünkre az adott fordulóban. Az élőhelyek között lesznek mindenki számára elérhetőek, de lesznek specifikusak is, melyek csak bizonyos tulajdonságokkal használhatók. Minden faj 1 élelmet igényel, plusz amennyi módosító a tulajdonságlapjan szerepel. A ragadozók itt bármilyen élelmet elfogyaszthatnak, de megtámadhatnak más állatokat is két élelemért, igaz, ezt egy fordulóban csak egyszer tehetik meg. Ha a támadás meghiúsul, akkor a ragadozó abban a fordulóban hoppon marad. Az etetés utáni kihalás fázisban az elfogyasztott élelmeket eldobjuk a lapokról, itt nem ezek adják a pontokat a játék végén. Minden állat 3, minden tulajdonság 1 pontot fog érni, illetve egyes tulajdonságok plusz vagy mínusz pontokat adnak.

Sajnos ebben az evolúciós játékban is ugyanazok a problémák jelennek meg, mint a többiben. A "gazdag gazdagodik" effektus miatt sokszor előfordul, hogy hamar kilátástalanná válik a küzdelem. Ezért pár játék után háziszabályozással játsszuk már a játékot (megtalálható a BGG-n): A közös dobópakli mellett megjelenik az egyéni fosszília dobópakli, melybe a kihalt állatok "maradványai" kerülnek, és a játék végén minden 2 lap 1 pontot ér (felfelé kerekítve). A játék elején mindenki 9 lapot kap, melyből 3 azonnal a fosszília pakliba kerül, és ugyancsak 3 lap kerül a közös dobópakliba. Szintén változás, hogy minden fordulóban minden játékos 7 lapot húz, majd a kézlimitre (6 lap) csökkentés után az, akinek több mint 3 állata van, még el kell dobjon 1-1 lapot, minden 3 fölötti állata után. Ha ezt nem szeretné, akkor ezen lapok helyett 2-2 lapot eldobhat a fosszília paklijából is. Két játékossal mi csak 4 fordulót játszunk, ez éppen elég játékidő egy menetnek.

A promó lapok közül néhányat poénnak szántak az alkotók, ezeket nem is szoktuk használni, illetve mivel minden lapból kettő van, 2 és 3 fős játékban szétválogatott fél paklival játszunk.

Evolution: New World


Megjegyzések