SID MEIER'S CIVILIZATION: A NEW DAWN

Néha előfordul, hogy számítógépes játékból készítenek társasjátékot. Az élményeket megfelelően átültetni azonban nem egyszerű dolog, amit ez a játék is jól példáz. Sid Meier civilizációs játéksorozatának társasjátékosítására már volt próbálkozás, ami nálam igen hamar elvérzett.


Az elődben azonnal szemet szúrt, hogy a játékban megszokott hexagon mezőket négyzetekre cserélték, ami szerintem alapvető hiba volt. Aztán ehhez még sikerült kitalálni egy erőltetett harcrendszert is. Az igencsak hosszú játékidő és a rengeteg szabály szintén rányomta a bélyegét a játékra. Persze a vérgémereket és civfanokat ezek az indokok nem tántorították el. Én azonban nagyon megörültem az új, áramvonalasított, hexagonos, egyedi mechanizmusú verziónak.


Az új hajnal lényegében az úgynevezett fókuszkártyák különleges használati módjára épül. A fókuszsorunk 5 rekeszében ötféle kártya kerül, a Gazdaság, a Hadászat, az Ipar, a Kultúra és a Tudomány egy-egy vívmányával, melyeket a játék során egyre nagyobb tudású változatokra fejleszthetünk. A rekeszek sorszáma határozza meg az aktivált lap erősségét, majd a használat után az a lap visszakerül az első rekeszbe, a többi lap pedig feljebb csúszik. Ilyenformán taktikusan időzítve kell játékba hoznunk a kártyákat.


Természetesen egy civilizációs játék sem maradhat felépíthető világcsodák és városállamok nélkül, melyek további előnyökhöz juttatják a megalkotójukat. Általános nehezítő elemként barbár hordák is kószálnak a világtérképen, így ezek ellen vagy védekezni kényszerülünk, vagy megpróbálhatjuk harcban legyűrni őket. A harc ugyan nem állítom, hogy jobb lett, mint az elődben, de legalább egyszerűbb. Mind a támadó, mind a védekező félnek van egy meghatározott harcértéke, ami több tényezőből áll össze, majd mindketten dobnak egy dobókockával és a kapott értéket hozzáadják az aktuális harcértékükhöz. Az erősebb győz.


A játékban továbbá vannak technológiatárcsák, erőforrások, irányításjelölők, diplomáciakártyák és persze különböző népcsoportok és vezetőik, mind eltérő egyedi képességgel. A térkép moduláris, a játékvégi feltételek pedig véletlenszerűen kerülnek kiválasztásra. Nem meglepő módon ez a játék sem maradhatott nálam magyarítás nélkül, a szabályköny fordítását pedig a BGG-ről tölthetitek le.
Balanszolt(abb) térképvariációk 4 fő részére

Új győzelmi kártyákat (10 az eredeti célokkal, 8 új célokkal) készítettem a BBG egyik fórumbejegyzése alapján. Ezekkel még változatosabbá tehetjük a játékot. Véletlenszerűen kiválasztott 6 cél közül kell 3-at teljesíteni (de ezek a számok tetszés szerint módosíthatók). Olyan variánst is olvastam, hogy 10 célt rakunk ki de minden célt csak egy játékos teljesíthet, kizárva a többieket attól a céltól. Egy másik variációs lehetőség, hogy a játék elején mindenki kap két célkártyát, amiből választ magának egy titkos célt, a másik lapot visszakeverjük a pakliba és ezután osztunk ki 6 (vagy több) közös célt. A saját titkos célt a teljesítésekor fel lehet fedni, de adott esetben titokban is lehet tartani (csak ekkor ügyelni kell arra, hogy a felfedésekor is teljesüljön a feltétele). Az is egy lehetőség, hogy az így felfedett saját cél innentől közös célra változik.


Harci egység változat

Hadseregek száma

  • Egyenlő a karavánok számával. Jelölésükre én irányításjelölőt használok műanyag talpba állítva.


Hadseregek mozgása

  • A hadseregek ugyanúgy mozognak mint a karavánok. A megtehető távolság egyenlő a támadási távolsággal.


Hadseregek a térképen

  • Hadseregek csak fővárosból vagy fejlett városból indíthatók.
  • Ellenséges hadseregek blokkolják a befolyásjelölők lerakását.
  • A hadseregek nem szerezhetnek jelölőket, de természetesen elfoglalhatnak városokat (és így megszerezhetünk csodákat is).
  • Egy főváros megtámadása után a hadsereg minden esetben visszakerül a kártyára.
  • A hadseregek kifoszthatnak karavánokat. A karaván kártyájáról elveszel egy kereskedelemjelölőt és a karaván visszakerül a kártyára. A megszerzett jelölőt bármelyik kártyádra leteheted.
  • Ha barbár mozog a hadsereg mezőjére, harc történik. Vereség esetén a hadsereg visszakerül a kártyára.
  • A hadsereg megerősített irányításjelölőnek számít minden védekező harcban.


Támadás hadsereggel

  • A játékos szétoszthatja a támadásait a hadseregei között. Ha egy hadsereg elveszíti az utolsó csatáját, akkor visszakerül a kártyára.


Hadseregek átvezénylése

  • A hadászati akció elején bármelyik saját hadsereg átvezényelhető a térképről egy saját fővárosba vagy fejlett városba hadseregenként 1 kereskedelemjelölő kifizetésével a kártyáról.

Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Megjegyzések

  1. Szia. A kieghez lesz magyarosításod?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Magyarosításom biztos nem lesz, mert kolbász, szalonna, paprika nem társasjátékra való. Magyarításom meg azért nem lesz, mert egyrészt nincs meg a kieg, másrészt meg nem is néztem utána.

      Törlés

Megjegyzés küldése