DEAD OR ALIGN / ÉLRE VAGY HALVA

Körülbelül két sok év telt el, amióta beszippantott a társasjátékozás világa. Rögtön az elején azzal indítottam, hogy egy frissen megismert játék alapján (Beasty Bar), annak mechanizmusát felhasználva, jelentősen átalakítva, a grafikát teljes mértékben lecserélve készítettem egy saját játékot. Ezzel egyből kivívtam az eredeti játék kiadójának nemtetszését annak ellenére, hogy jogi szempontból nem követtem el semmiféle törvénysértést. A kezdeti terveimet - hogy pénzt keressek vele - ezért inkább feladtam és ingyenesen elérhetővé tettem a játékot, hogy elkerüljem az esetleges és teljesen haszontalan jogi hercehurcát.


Az eltelt idő alatt folyamatosan formálódott a játék, hála a rengeteg játékalkalomnak, tesztelésnek. Újabb és újabb ötletek, karakterek kerültek bele. Végül a nevét (Deadline Saloon) is megváltoztattam, hogy még jobban elszakadjak az eredetitől, és mert jobban tetszett amit utóbb kitaláltam. A játék jelenleg 20 karaktert és 3 féle játékmódot vonultat fel, ami a betanulás szempontjából nem kevés, de a végeredmény szempontjából kellő változatosságot, mélységet és szórakozást biztosít. A pakli kedvező áron legyártatható a Savix Kft.-nél, a szabályokról pedig a cikk további részében olvashatsz, vagy itt töltheted le.

Reklám: Van egy eladó paklim, 320g fóliázott lapok, nyomdai minőség (Savix), 3.000 Ft

A vadnyugat egy isten háta mögötti szegletében új kocsma nyílt. A város lakói egymással versengenek a bejutásért egy ingyen ital reményében. A te feladatod, hogy megfontolt és ravasz döntéseiddel segítsd őket vágyaik elérésében, miközben minél jobban keresztbe teszel a többi játékostársadnak. Minden egyes városlakónak egyénre szabott képessége segíti a bejutását, de a te döntéseid és taktikád hozhatja meg a sikert ebben a 2-5 fővel játszható kártyajátékban. A játék célja minél több saját szereplőt bejuttatni a kocsmába.

Előkészületek: A játék elején a lapokat színek szerint szétválogatjuk. Minden játékos választ magának egy színt. A játékosok a saját paklijukat megkeverik, majd 4 lapot (vagy megegyezés szerint 2, 3 vagy 4, amivel a játék taktikai szintjét lehet befolyásolni) kiosztanak maguknak, amit kézbe vesznek. Ez lesz a kézlimit. A többit maguk elé helyezik képpel lefelé, ez lesz a húzópakli. A Bejárat jelölőt (Entrance) lerakjuk az asztal közepére és a játékosok az óramutató járásának megfelelő sorrendben, egymás után elkezdik lerakni a saját lapjaikat a bejárat mellé, jobb vagy bal oldalra, így két külön sor alakulhat ki. Az kezd, aki akar.

A játék vége: Amikor mindenkinek elfogyott az összes lapja, a játéknak vége. Az nyer, akinek több embere van a kocsmában. Ha egyenlő számú, akkor akinek a lapok összértéke kisebb. (Opcionális kiegészítő szabály: Ha egyvalakinek nem jut be egyetlen embere sem a kocsmába, az a játékos nyer. Ezzel a trükkel csak egyetlen játékos nyerhet - ha többeknek nem jut be embere, azok mind vesztenek)

Játékmenet: (minden lépés kötelező)
  • Lap lerakása az egyik sor végére. A Bejárat mindkét oldalára lehet lapot rakni, két külön sornak számít, de minden lap lerakása után mindkét sorban végre kell hajtani a karakterek aktív képességeit (csillaggal jelölt szereplők).
  • A kijátszott karakter képességének végrehajtása. Akkor is végrehajtjuk, ha a -1 Csavargó a sorban van, annak a képessége nem a kijátszott lapra vonatkozik, hanem a következő fázisra.
  • A sorban levő karakterek aktív képességeinek végrehajtása hátulról előrefelé haladva. Egy körben minden karakter csak egyszer hajthatja végre a cselekvését, tehát aki éppen lapot rakott le és csillagja van, az ebben a lépésben nem cselekszik újra.
  • Belépés a kocsmába. Ha legalább 5 lap van a sorban akkor a sor első két helyén álló lapok bejutnak a kocsmába. Ha a bejutók között nincs olyan színű (a -1 Csavargó színe nem számít bele) mint a sorban az utolsó, akkor a sor végén álló szereplő bánatában a temetőbe látogat. A Belépés a kocsmába művelet adott esetben egy körben többször is megismétlődhet, ha a bejutás után még mindig öt vagy több lap van a sorban. A bejutott lapokat képpel felfelé, a temetett lapokat képpel lefelé gyűjtjük.
    A játék végén (függetlenül attól, hogy hányan állnak a sorban) bónuszként a sorok legelején álló egy-egy lap bekerül a kocsmába, kivéve ha van Tolvaj a sorban (aki nem a Bejárat előtt áll), az összes többi a temetőbe megy. Még a -1 Csavargó és a -4 Szerzetes is bejuthat így.
  • Lap húzása. A játékos lapot húz a saját paklijából (ha a kézlimitnél kevesebb lap van a kézben).

A szereplők és cselekvéseik (* aktív, + passzív tulajdonság):

14+ Lawman (Rendfenntartó) előre- vagy hátraküld egy másik lapot a sorból, és megvédi a vele azonos színű lapokat, de saját magát nem

13 Lone Wolf (Magányos idegen) maga mögé küld a sor végére egy másik lapot a sorból (13-as nem választható) és végrehajtja annak a lapnak az akcióját

12 Malefactor (Gonosztevő) előre megy a bejáratig és megöl minden 4-es indiánt. Ha van már a sorban 12-es akkor az megöli őt, de ő akkor is megöli az összes 4-es indiánt

11* Marksman (Mesterlövész) minden körben megöl minden előtte álló, nála kisebbet, kivéve a 7-est és a 7-es előtt vagy a nála nagyobbak előtt állókat

10* Bruiser (Bunyós) minden körben addig megy előre amíg vagy nem 7-es katona, vagy nála kisebbek vannak előtte

9 Banker (Bankár) rendezi a sort a Bejárattól csökkenő érték szerint

8 Cowgirl (Tehenészlány) a Bejáratot átrakja saját maga mögé, ilyenkor a két sorból egy sor lesz

7*+ Soldier (Katona) ellenáll 10-nek, 11-nek, azok nem tudnak keresztül jutni rajta vagy megölni őt, valamint (aktív képességként) minden körben megöl egy közvetlenül előtte álló negatív számértékű karaktert

6* Bandito (Bandita) minden körben egyszer helyet cserél az előtte álló nála gyengébbel

5 Highwayman (Útonálló) lemásol bárki mást, aki a sorában áll, egy akció erejéig

4 Apache (Apacs) ha többen vannak, akkor megölik a 10-eseket és 11-eseket, majd előre mennek a bejáratig fordított sorrendben

3 Madam (Madam) kötelezően megelőz egy vagy két személyt

2 Undertaker (Sírásó) egy tetszőleges személyt sírba tesz

1 Knife Thrower (Késdobáló) megöli a sor elején állót és az összes -3-as tolvajt

0* Oriental Man (Ázsiai) minden körben egyszer az előtte állót a bejárat elé rúgja

-1+ Vagabond (Csavargó) amíg a sorban áll, az aktív képességek (csillagos akciók) nem hajtódnak végre. Nem engedik be a kocsmába, bejutáskor visszakerül a húzópaklira

-2 Swindler (Csaló) miután a körödet befejezted, újra te következel

-3+ Thief (Tolvaj) senkit nem engednek be a kocsmába, amíg a tolvaj a sorban áll, de ha legalább 5-en vannak a sorban és a tolvaj a bejárat előtt áll, akkor egyedül besurran, és lehetőség nyílik további bejutásokra

-4! Monk (Szerzetes) ha legalább 5-en állnak a sorban, akkor mindannyian elballagnak a temetőbe, beleértve őt is (aktív tulajdonságként kell kezelni, de nem csillagos, a -1 Csavargó nem hat rá)

-5* Vendor (Csodaszerárus) minden körben megöli az előtte álló személyt

EXTRA játékmódok:

Banda játékmód: Minden játékos kiválaszt 10 lapot a saját paklijából, ezek lesznek a kezükben, ezekkel játsszák le a partit, a többi lapot eldobják. A lapok a kézből tetszőleges sorrendben kijátszhatók. Gyors, taktikusabb játék, elsősorban 2 fővel ajánlott.
 
Csapat játékmód: Sok játékos esetén kétfős csapatok játszanak (4-6-8-10 fő), a csapattagok egymással szemben ülnek az asztal körül sorban (pl. ABCABC). Minden csapat szétoszt egy-egy megkevert paklit a játékosai között (10 lap per fő), majd 2 lapot kézbe vesznek és kezdődhet a játék. A csapattagok nem kommunikálhatnak egymással a lapjaikról és a taktikáról. Legalábbis nyíltan és konkrétan nem :D Így egy gyorsabb de cselesebb játékot játszhatunk.

Párbaj játékmód: A két játékos egymással szemben ül és mindkettőjük bal kéz felől egy megkevert másik paklit rak ki képpel lefelé, második húzópaklinak, a saját húzópaklija mellé. A játékos a saját köre után húz egy lapot a második húzópakliból és azt is kijátssza. Ő dönti el hova, és hogy az akciót miként végzi el. Ezzel segítheti magát és árthat az ellenfelének. A játék végén a két pótpakliból bejutott lapok nem számítanak bele a végeredménybe.

 

Mivel a játék boltba valószínűleg sosem fog kerülni, így ha elkészíted magadnak és elégedett vagy vele, ezt kifejezheted egy bármekkora (akár jelképes) összegű adomány formájában az alábbi linken keresztül. Sok kicsi sokra megy :)

Dead Or Align / Élre vagy halva

Megjegyzések

  1. Hello!
    Egy szabály kérdés.Ha az utonálló a csalót másolja akkor egyel kevesebb kártyálya marad a végén.Ha a játékosnak elfogy a kártyálya a többiek még lerakhatják a maradék kártyákat?Két játékosnál mikor elfogy a másiknak még kettő van.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Természetesen. A csaló másolása menet közben előnyt ad, de ezt a végén a többiek a maguk javára fordíthatják. Ez különösen igaz a Társ játékmódnál, ahol a pillanatnyi előnyszerzésért lapot áldozol, ami a végén visszaüthet. Szóval mindenki kijátszhatja minden lapját, akinek nincs az nézheti a többieket :)

      Törlés
    2. Köszönöm szépen válaszát.

      Törlés

Megjegyzés küldése