2017. december 1., péntek

DEAD OR ALIGN / ÉLRE VAGY HALVA

Körülbelül két év telt el, amióta beszippantott a társasjátékozás világa. Rögtön az elején azzal indítottam, hogy egy frissen megismert játék alapján (Beasty Bar), annak mechanizmusát felhasználva, jelentősen átalakítva, a grafikát teljes mértékben lecserélve készítettem egy saját játékot. Ezzel egyből kivívtam az eredeti játék kiadójának nemtetszését annak ellenére, hogy jogi szempontból nem követtem el semmiféle törvénysértést. A kezdeti terveimet - hogy pénzt keressek vele - ezért inkább feladtam és ingyenesen elérhetővé tettem a játékot, hogy elkerüljem az esetleges és teljesen haszontalan jogi hercehurcát.


Az eltelt idő alatt folyamatosan formálódott a játék, hála a rengeteg játékalkalomnak, tesztelésnek. Újabb és újabb ötletek, karakterek kerültek bele. Végül a nevét (Deadline Saloon) is megváltoztattam, hogy még jobban elszakadjak az eredetitől, és mert jobban tetszett amit utóbb kitaláltam. A játék jelenleg 20 karaktert és 3 féle játékmódot vonultat fel, ami a betanulás szempontjából nem kevés, de a végeredmény szempontjából kellő változatosságot, mélységet és szórakozást biztosít. A pakli kedvező áron legyártatható a Savix Kft.-nél, a szabályokról pedig a cikk további részében olvashatsz.

A vadnyugat egy isten háta mögötti szegletében új kocsma nyílt. A város lakói egymással versengenek a bejutásért egy ingyen ital reményében. A te feladatod, hogy megfontolt és ravasz döntéseiddel segítsd őket vágyaik elérésében, miközben minél jobban keresztbe teszel a többi játékostársadnak. Minden egyes városlakónak egyénre szabott képessége segíti a bejutását, de a te döntéseid és taktikád hozhatja meg a sikert ebben a 2-5 fővel játszható kártyajátékban. A játék célja minél több saját szereplőt bejuttatni a kocsmába.

Előkészületek: A játék elején a lapokat színek szerint szétválogatjuk. Minden játékos választ magának egy színt. A játékosok a saját paklijukat megkeverik, majd 4 lapot (vagy megegyezés szerint 2, 3 vagy 4, amivel a játék taktikai szintjét lehet befolyásolni) kiosztanak maguknak, amit kézbe vesznek. Ez lesz a kézlimit. A többit maguk elé helyezik képpel lefelé, ez lesz a húzópakli. A Bejárat jelölőt (Entrance) lerakjuk az asztal közepére és a játékosok az óramutató járásának megfelelő sorrendben, egymás után elkezdik lerakni a saját lapjaikat a bejárat mellé, jobb vagy bal oldalra, így két külön sor alakulhat ki. Az kezd, aki akar.

A játék vége: Amikor mindenkinek elfogyott az összes lapja, a játéknak vége. Az nyer, akinek több embere van a kocsmában. Ha egyenlő számú, akkor akinek a lapok összértéke kisebb. (Opcionális kiegészítő szabály: Ha egyvalakinek nem jut be egyetlen embere sem a kocsmába, az a játékos nyer. Ezzel a trükkel csak egyetlen játékos nyerhet - ha többeknek nem jut be embere, azok mind vesztenek - és ez a szabály a Társ játékmódban nem használható!)

Játékmenet: (minden lépés kötelező)
  • Lap lerakása az egyik sor végére. A Bejárat mindkét oldalára lehet lapot rakni, két külön sornak számít, de minden lap lerakása után mindkét sorban végre kell hajtani a karakterek aktív képességeit (csillaggal jelölt szereplők).
  • A kijátszott karakter képességének végrehajtása.
  • A sorban levő karakterek aktív képességeinek végrehajtása hátulról előrefelé haladva. Egy körben minden karakter csak egyszer hajthatja végre a cselekvését, tehát aki éppen lapot rakott le és csillagja van, az ebben a lépésben nem cselekszik újra.
  • Belépés a kocsmába. Ha legalább 5 lap van a sorban akkor a sor első két helyén álló lapok bejutnak a kocsmába. Ha a bejutók között nincs olyan színű mint a sorban az utolsó, akkor a sor végén álló szereplő bánatában a temetőbe látogat. A Belépés a kocsmába művelet adott esetben egy körben többször is megismétlődhet, ha a bejutás után még mindig öt vagy több lap van a sorban. A bejutott lapokat képpel felfelé, a temetett lapokat képpel lefelé gyűjtjük.
    A játék végén (függetlenül attól, hogy hányan állnak a sorban) bónuszként a sorok legelején álló egy-egy lap bekerül a kocsmába, kivéve ha van Tolvaj a sorban, aki nem a Bejárat előtt áll (még a Csavargó is bejuthat így), az összes többi a temetőbe megy.
  • Lap húzása. A játékos lapot húz a saját paklijából (ha a kézlimitnél kevesebb lap van a kézben).

A szereplők és cselekvéseik (* aktív, + passzív tulajdonság):

14+ Lawman (Rendfenntartó) előre- vagy hátraküld egy másik lapot a sorból, és megvédi a vele azonos színű lapokat, de saját magát nem (ha párban állva támadják, csak ő hal meg, a párja túléli)

13 Lone Wolf (Magányos farkas) a sor elején állót maga mögé küldi a sor végére

12 Malefactor (Gonosztevő) előre megy a bejáratig és megöl minden 4-es indiánt. Ha van már a sorban 12-es akkor az megöli őt, de ő akkor is megöli az összes 4-es indiánt (kivétel: 14-essel párban akkor is lerakható, ha már van a sorban 12-es)

11* Marksman (Mesterlövész) minden körben megöl minden előtte álló, nála kisebbet, kivéve a 7-est és a 7-es előtt vagy a nála nagyobbak előtt állókat

10* Bruiser (Bunyós) minden körben addig megy előre amíg vagy nem 7-es katona, vagy nála kisebbek vannak előtte

9 Banker (Bankár) rendezi a sort a Bejárattól csökkenő érték szerint

8 Cowgirl (Tehenészlány) a Bejáratot átrakja saját maga mögé, ilyenkor a két sorból egy sor lesz

7*+ Soldier (Katona) ellenáll 10-nek, 11-nek, azok nem tudnak keresztül jutni rajta vagy megölni őt, valamint (aktív képességként) minden körben megöl egy közvetlenül előtte álló negatív számértékű karaktert

6* Bandito (Bandita) minden körben egyszer helyet cserél az előtte álló nála gyengébbel

5 Highwayman (Útonálló) lemásol bárki mást, aki a sorában áll, egy akció erejéig

4 Apache (Apacs) ha többen vannak, akkor megölik a 10-eseket és 11-eseket, majd előre mennek a bejáratig fordított sorrendben

3 Madam (Madam) kötelezően megelőz egy vagy két személyt

2 Undertaker (Sírásó) egy tetszőleges személyt sírba tesz

1 Knife Thrower (Késdobáló) megöli a sor elején állót és az összes -3-as tolvajt

0* Oriental Man (Kínai) minden körben egyszer az előtte állót a bejárat elé rúgja

-1+ Vagabond (Csavargó) amíg a sorban áll, az aktív képességek (csillagos akciók) nem hajtódnak végre. Nem engedik be a kocsmába, bejutáskor visszakerül a húzópaklira (kivétel: párban állva bejuthat)

-2 Swindler (Csaló) miután a körödet befejezted, újra te következel

-3+ Thief (Tolvaj) senkit nem engednek be a kocsmába, amíg a tolvaj a sorban áll, de ha legalább 5-en vannak a sorban és a tolvaj a bejárat előtt áll egyedül, akkor besurran, és lehetőség nyílik további bejutásokra (párban állva soha nem tud bejutni, akkor sem, ha előre kerül)

-4! Monk (Szerzetes) ha legalább 5-en állnak a sorban, akkor mindannyian elballagnak a temetőbe, beleértve őt is (aktív tulajdonságként kell kezelni, de nem csillagos, a -1 csavargó nem hat rá)

-5* Vendor (Csodaszer árus) minden körben megöli az előtte álló személyt

EXTRA:

Banda játékmód: Minden játékos kiválaszt 10 lapot a saját paklijából, ezek lesznek a kezükben, ezekkel játsszák le a partit, a többi lapot eldobják. A lapok a kézből tetszőleges sorrendben kijátszhatók.

Társ játékmód: 4 lappal játszuk (vagy kombinálhatjuk a Banda móddal, és akkor 10 lappal). Egy lap eldobásával lerakhatunk a sorba egyszerre két lapot párban úgy, hogy eldöntjük, melyik karakter képességét használjuk (ezt rakjuk felülre). A kettő közül csak az egyik lehet aktív képességű (csillagos). Ha nem a csillagos volt a cselekvő, akkor az aktív tulajdonságok végrehajtásánál az ő képességét is végrehajtjuk. Két főnek számítanak, de csak egy helyet foglalnak el, illetve a későbbiekben együtt mozognak, halnak meg vagy jutnak be a kocsmába. Csak sorbarendezéskor válnak külön. Kiértékelésnél a nagyobb értékű (erősebb) karaktert kell figyelembe venni.

Dead Or Align / Élre vagy halva

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése